Hoppa till innehåll

Systematiskt brandskyddsarbete–SBA

Systematiskt brandskyddsarbete, förkortat SBA, är en viktig kontroll av brandskyddet i en fastighet som gäller alla organisationer oberoende av storlek och verksamhet.

Enligt lagen om skydd mot olyckor (SFS 2003:789) är det fastighetsägarens ansvar att se till att det finns fungerande brandskydd för att begränsa de skador som kan förekomma om en brand skulle uppstå. Kontrollen inkluderar: 

  • Att brandvarnare finns och fungerar
  • Brandsläckare finns, och att dessa
    fungerar samt är lättillgägnliga
  • Nödutgångar, och att dessa inte är blockerade
  • Tydliga rutiner kring utrymning

Med våra utbildade och certifierade SBA-kontrollanter, ser vi till att brandskyddsutrustning, nödutgångar, rutiner för utrymning och evakuering är uppfyllda enligt de krav som finns enligt LSO i er fastighet. 

SBA är en livsviktig kontroll

Om olyckan är framme gäller det att ha klara rutiner, brandvarnare, brandsläckare och fria utrymningsvägar vid händelse av brand. Kraven som ställs finns till för att rädda liv och SBA är ett lagkrav enligt LSO – lagen om skydd mot olyckor.